Avatar

…blog o tom, co mě zrovna napadne.

Velké aplikace a postupy mizernější než malé startupy.

O čem mluvím. O tom, že velké webové služby, kde čekáte vysokou úroveň vnitřních procesů a perfektně zvládnuté uživatelské procesy, dost často nemile překvapí. Aktuálně si užívám s Aukrem…

Zaregistroval jsem tam profil pro Zlaťáka, abychom zkusili prodávat investiční mince i jiným kanálem (jen mince, investiční zlato ve formě slitků se vzhledem k provizím Aukra ani se ziskem prodávat nedá). Má chyba, že jsem nečetl podrobně celou Smlouvu (obdoba podmínek užití) a jako uživatelské jméno jsem dal “zlatak_cz”, což jsem vzhledem k názvu společnosti považoval za transparentní pro případné zákazníky. Nelíbí se mi příliš to, že jako zákazník zjistíte údaje prodávajícího až ve chvíli, kdy aukci vyhrajete (na jaře jsem koupil jednu minci od podvodníka, který měl sice kladná hodnocení, ale vědět jeho nacionále předem, v aukci bych asi ani nesoutěžil (nic proti polákům). Ale zpět ke mně.

První věc, co mě nemile překvapila byly chyby v registračním formuláři. Na kontrolní otázky typu “příjmení matky za svobodna” pro nastavení nového hesla jsem alergický. K čemu je kontrolní informaci údaj, který si kdokoliv, kdo se mi bude chtít nabourat do účtu (a bude natolik schopný, že se dostane k přístupu na můj e-mail), může docela snadno zjistit ??? Ale když u téhle položky je napsáno, že pokud ji nevyplním, nebudu si moci nastavit jednoduše nové heslo, a já ji tedy nevyplním a systém na mě zakřičí, že se nemůžu zaregistrovat, protože jsem nevyplnil povinnou položku, tak potom WTF! Vyzkoušel někdo z Aukra někdy ten formulář?

Ale OK, jedeme tedy dál. Vyplnil jsem tam tedy do příjmení matky náhodný dlouhý řetězec, zaregistroval jsem se a na e-mailu potvrdil autorizační odkaz. Chci se tedy přihlásit a nic – špatné uživatelské jméno či heslo. Že by mi program na správu hesel špatně uložil přístup? Tak si holt nastavím heslo nové. Formulář pro nastavení hesla, zadám kontrolní údaj, PSČ a v emailu mám odkaz na formulář, kde si mám nastavit nové heslo. Tak tam chci dát to, které uložil správce hesel a Aukro mi píše – zadáváte současně platné heslo, musíte zadat jiné. Aha, takže heslo je správně… jen vám to, milé Aukro, nefunguje.

Musím tedy někomu z Aukra napsat, že mám problém. Na nové homepage Aukra vidím vpravo ikonku “Napište nám“, rozkliknu a rozvine se text “když se něco pokazí na.nahlasit.chybu@aukro.cz”. E-mail bohužel není napsán moc kontrastním písmem a tak mozek čte jako logický název schránky “nahlasit.chybu@aukro.cz” (kdo proboha vymyslel název schránky na.nahlasit.chybu@aukro.cz” ?!) takže se mi e-mail vrací jako nedoručený (co tahle když už vymýšlíte takhle přiblbý název schránky se zamyslet nad tím, jak by ho mohli uživatelé splést a nasměrovat na ni aliasy, nebo u tahle velkého portálu mít doménový koš, a zprávy do něj doručené nějakým zaměstnancem zákaznické podpory nasměrovat podle obsahu správným směrem?)

Poslal jsem tedy požadavek přes Kontaktní formulář a když jsem dostal odpověď, po zásahu Aukra už přihlášení funguje. Hurá. Vyplnil jsem tedy další údaje o firmě a zažádal o ověření dopisem (z hlediska UX naprosto schovaný volba – musel jsem rozkliknout nápovědu, kde to mám vůbec najít. Jako uživatelsky přívětivé si představuji to, že když chci přes Aukro prodávat, tak tam uvidím pouze velké tlačítko  “Zaslat ověřovací dopis” a do té chvíle ať mě systém nepouští do žádných modulů, které s prodáváním souvisí – jako je třeba na jaký účet mi mají posílat peníze za prodané předměty…)

No a následující den mi přišel e-mail, že můj účet byl zablokován z důvodu porušení podmínek, konkrétně uživatelské jméno připomíná název domény. A proč mě dop****le necháte s takovým uživatelským jménem odeslat registrační formulář? Slyšeli vaší programátoři o regulárním výrazu? Proč ty tvary, které v podmínkách zakazujete (XXX_cz, XXX_com atd.), nezakážete rovnou v registračním formuláři? Jasně, že třeba nepokryjete všechny varianty, které se podobají názvu webu, ale alespoň ty, které ve “Smlouvě” vyjmenováváte byste mohli!

Ale stalo se, mám nevyhovující login, a tak odpovídám, že to nebyl úmysl a nemám problém s tím, ať mi uživatelské jméno změní třeba na “zlatak” nebo na “zlatak_cz_sro” (pokud už by to z jejich pohledu bylo v pořádku). Odpovědí mi je to, že přejmenovávat není z technických důvodů možné, ale že pokud chci použít stejný e-mail, tak si mohu nechat starý účet zrušit. Takže mazat účty jde, ale přejmenovat uživatelské jméno ne? To je tak složitá feature, že ji nikdo do systému nezavedl? To je asi jako kdyby v eshopu zákazník udělal malý překlep v adrese a poprosil vás emailem, aby jste to opravili, a vy jste mu odpověděli, ať si vyplní celou novou objednávku.

A ještě k samotnému pravidlu, že loginy nesmí připomínat webové stránky. Jasně, uživatel by se mohl podívat na domovský web prodejce a nakoupit třeba levněji rovnou tam. Jenže součástí některých nabídek na Aukru jsou stejně nacionále prodejce byť tam není uvedene adresa webu. Ale je tam třeba e-mail a z něj web taky zjistíte snadno, anebo v našem případě stačí i název společnosti Zlaťák.cz s.r.o. a taky, budete-li chtít, si odvodíte adresu webu. Takže tímhle omezením uživatelského jména se toho prakticky pro Aukro stejně moc nemění.

Abych to zrekapituloval, mají samozřejmě právo mít pravidla jakákoliv a pokud u nich chci provávat, nezbývá mi než je akceptovat, ale těch chyb a složitostí v řešení banálních problémů mě u takhle rozšířené a používané služby vážně překvapují. Jak je vidět, velký tým a rozpočet na IT projektu kvalitní UX a technické řešení nezaručí.

Bez komentářů, přidej komentář

Diskuze k článku “Velké aplikace a postupy mizernější než malé startupy.”

November 2013
M T W T F S S
« Oct   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930