Avatar

…blog o tom, co mě zrovna napadne.

The Division Beta – moje dojmy

Už nějakou dobu jsem se zájmem sledoval vývoj hry The Division a protože vychází už v březnu, využil jsem možnost vyzkoušet si jí o uplynulém víkendu v jakémsi uzavřeném BETA testu (omezený počet klíčů).

Hra má v podstatě dvě části tzv. PvE (player versus environment), ve které hraje hráč sám nebo spolu se spoluhráči v příběhové linii hry proti počítači a pak část PvP (player vs player), ve které ve zvláštních částech mapy (tzv. Dark Zone) mohou hráči bojovat i proti sobě navzájem.

Hra se odehrává v postapokalyptickém New Yorku (konkrétně na Manhattanu) v blízké budoucnosti, kdy vypukne globální epidemie smrtícího viru (distrubuovaným na bankovnách) a během pár dnů zkolabuje infrastruktura města, je uzavřené do karantény, je vyhlášenné stanné právo, a v ulicích vládne strach, bezmoc a kriminalita.  Hráč jako agent vládní organizace The Division má za úkol pomoci nastolit ve městě pořádek.

Beta ukázala malou část začátku příběhu a ochutnávku PvP. Co se mi líbilo a co ne?

PvE část v betě byla sice krátká, ale z jedné ukázané mise a dalších dvou naznačených, nutných k odemčení základny, to příběhově není nic moc originálního. Potřebujeme zachránit toho, toho a toho a tím zprovozníme tři sekce základny.

Samotná hlavní mise na záchranu doktorky, budoucí vedoucí v Madison Square Garden mi sice přišla docela dobře nadesignovaná (hlavně hezké prostředí a možnost dostat se tam, kam se normálně v MSG nedostanete), na druhou stranu všechny ostatní vedlejší mise mi přišli jak přes kopírák. Zpravidla někam dojít, krátká přestřelka a je hotovo. Protože nečekám, že se v průběhu hry nějak extra budou měnit protivníci (kromě statistik), tak mám strach, že ty mise budou po čase vypadat pořád stejně, jen se bude mírně měnit prostředí. Nebo že by v pozdějších fázích hry proti hráči stáli hightech vybavením (jetpacky, exoskelety) vylepšení protivníci, kyborgové, roboti, tanky? Nemyslím si…

Pro koho hra bude zábavná, jsou hráči, které baví prolézat mapu a odhalovat, co všechno hra schovává, pro ně tam toho bude hodně.
Po grafické stránce je hra moc pěkná (PC, vyšší detaily), ale grafika pro mě není to nejdůležitější.

Největší rozpaky ve mě budí PvP část. Ta mi přijde v téhle verzi hodně nedotažená, a pokud v plné verzi toho bude víc, co dá PvP větší smysl, měli to v betě vývojáři aspoň naznačit, aby dojem z ní vylepšili.

Největší problém vidím v tom, že je tu jen jedna hratelná stana konfliktu, a tak se vlastně hráči proti sobě postaví jen na čas Rogue modem, což je situace, kdy jeden agent zaútočí na druhého.  Jenže proč vlastně začít střílet po jiném hráči? Jen kvůli lepšímu vybavení? Které on před chvíli získat v DarkZone v souboji s počítačem řízenými protivníky? To jsem stejně tak mohl pro to vybavení přece dojít sám, ne? Zkrátka, jít po jiném agentovi jen pro lepší vybavení, to je tak nereálná motivace, že mám problém se s tím ztotožnit. Něco jiného je v nějaké hře zaútočit na spojence, když vaší postavě hrozí smrt (žízní, hladem…), ale pro lepší brokovnici nebo pušku? Když sami jste vyzbrojení už dost dobře? Už po dříve zveřejněných ukázkách ze hry mě zajímalo, jak se s PvP částí vypořádají bez hratelné druhé strany konfliktu, a zatím mi přijde, že to moc fungovat nebude. Přitom to zasazení hry vyloženě vyzývá k tomu, aby byla jedna kampaň za agenty Division, a druhá kampaň za “podsvětí”. Pak by v PvP byl neustále střet zájmů a motivace bojovat proti živým protihráčům (a Rogue systém by klidně mohl zůstat taky).

Poslední problém je osobní. Jde o poměr důležitosti RPG (role playing game) a 3PS (3rd person shooter). Asi se to těžko hodnotí z prvních pár úrovní postavy, ale z bety mi přišlo, že je mnohem důležitější dovednost ve střílečce (3PS), než RPG statistiky. Zkrátka ten, kdo bude mít rychlou a přesnou ruku (myš) a bude trefovat citlivé části těla (hlavu) a zaměřovat i skrz pixelové díry v krytí protivníka, bude na tom  líp než člověk se zbraněmi s dvojnásobnými statistikami. Já jsem totiž nepozoroval žádný zásadní vliv atributu přesnosti zbraně (accuracy) na zásah. Možná na minutí, ale pokud zaměřovač při výstřelu nezčervená (nemáte v hledáčku protivníka), tak prostě netrefíte, ať má vaše zbraň jakékoliv statistiky přesnosti. Až se v end game (fáze hry po dohrání základního obsahu, kdy jsou hráči na nejvyšších povolených úrovních) srovná vybavení hráčů, tak zbyde už jen 3PS.

A když jsme u těch soubojů. Přijdou mi takové těžkopádné. Nejde skákat, skrčit se, plížit se, což jsou všechno věci, které by určitě nijak mechaniku hry neohrozili, naopak by zvýšili taktické možnosti a udělali hru akčnější. Čili ve chvíli, kdy už RPG nebude hrát roli (všichni budou na nejvyšším levelu), tak nevidím důvod, proč hrát právě The Division s tak omezenými možnostmi, oproti jiným střílečkám, které umožňují mnohem větší svobodu.

Vypadá to, že si hru koupím až po vydání, podle toho, jak bude ta finální verze opravdu vypadat (délka příběhové linky a variace protivníků v pozdějších fázích v PvE, skutečná podoba PvP – rozdělení agentů do nějakých soupeřících frakcí apod.). Aktuálně to ale vypadá, že vývojaři budou mít do vydání co dělat s tím, aby vychytali chyby, které beta verze ukázala. Některé jsou docela zásadní pro PvP část, kdy se ukázalo, že hráči mohou manipulovat s některými statistikami offline a hra je bez kontroly přebírá. Dá se tak zařidít třeba nekončené střelivo či lékarničky. Ale to je ještě nic ve srovnání s chybou (nebo zaměrnou úpravou hry), kdy je hráč pro soupeře neviditelný, ale jeho zásahy jsou reálné. Taková chyba dělá PvP část prakticky nehratelnou. No, Massive Entertainment, mají ještě na čem pracovat, má-li hra za měsíc opravdu vyjít.

Bez komentářů, přidej komentář

Diskuze k článku “The Division Beta – moje dojmy”

February 2016
M T W T F S S
« Oct   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29